Knoflook goed voor brein en buik

Het eten van liefst rauwe knoflook helpt bij het verbeteren of in stand houden van je geheugen.  Lees mijn post voor meer informatie en voor een lekker recept van mijn speciale ‘voor je buik & brein gezonde knoflook-oregano-yoghurt’. Heerlijk verfrissend bij veel gerechten met warm weer. Maar ook lekker bij een maaltijdsoep of stoofgerecht.

Het consumeren van knoflook helpt leeftijdgerelateerde veranderingen in darmbacteriën geassocieerd met geheugenproblemen tegen te gaan, volgens een nieuw onderzoek uitgevoerd met muizen. Het voordeel is afkomstig van allylsulfide, een verbinding in knoflook die bekend staat om zijn gezondheidsvoordelen.

“Onze bevindingen suggereren dat een dieet met knoflook dat allylsulfide bevat, zou kunnen helpen om gezonde darmmicro-organismen te behouden en de cognitieve gezondheid van ouderen te verbeteren,” zei Jyotirmaya Behera, Ph.D., die het onderzoeksteam leidde met Neetu Tyagi, Ph.D., beide van de Universiteit van Louisville.

De darm bevat biljoenen micro-organismen die gezamenlijk darmmicrobiota worden genoemd. Hoewel in veel onderzoeken het belang van deze micro-organismen voor het behoud van de menselijke gezondheid is aangetoond, is er minder bekend over de gevolgen voor de gezondheid van veranderingen in de darmmicrobiota die voortkomen uit veroudering.

“De diversiteit van de darmflora is verminderd bij ouderen, een levensfase waarin neurodegeneratieve ziekten zoals de ziekte van Alzheimer en Parkinson zich ontwikkelen en geheugen en cognitieve vermogens kunnen afnemen,” zei Tyagi. “We willen beter begrijpen hoe veranderingen in de darmflora zich verhouden tot veroudering-gerelateerde cognitieve achteruitgang.”

Wel weet ik als #darmflorist dat het belangrijk is om vooral veel plantenvezels te blijven eten, oftewel 500 gram groente. Bij mensen die gezond oud worden is ook gezien dat hun darmmicrobiota ook beter in stand blijft. En dat zij vooral veel groente in hun dagelijkse voedingspatroon eten!

Aanvullende experimenten onthulden dat verminderde genexpressie van BDNF (dit zorgt voor herstel van je hersencellen) in de hersenen waarschijnlijk verantwoordelijk was voor de cognitieve achteruitgang. Dit gen is onlangs ontdekt door de onderzoekers van de Universiteit van Louisville en is nodig om je geheugen op de lange en de korte termijn goed te laten functioneren.

De onderzoekers ontdekten dat muizen die de knoflookverbinding kregen hogere niveaus van BDNF-genexpressie vertoonden.  De onderzoekers ontdekten ook dat orale toediening van allylsulfide (oftewel het eten van rauwe knoflook) waterstofsulfidegas produceert – een boodschappermolecuul dat darmontsteking voorkomt.

Over het algemeen suggereren de nieuwe bevindingen dat allyl-sulfide via het dieet geheugenconsolidatie bevordert door darmbacteriën te herstellen. De onderzoekers blijven experimenten uitvoeren die gericht zijn op een beter begrip van de relatie tussen de darmmicrobiota en cognitieve achteruitgang. En onderzoeken hoe knoflook kan worden gebruikt als een behandeling bij de ouder wordende menselijke populatie.

In dat laatste geval heb ik hier voor mijn lezers een fijn recept dat je bij je lunch en diner kunt gebruiken:

Een knoflook-oregano-yoghurt om je gerechten mee te verfrissen en tegelijkertijd je darmen en brein te verbeteren!

Knoflook_oregano_yoghurt

Ingrediënten

200 gram Griekse yoghurt

of 24uurs SCD yoghurt wanneer je darmwand ontstoken is

2 tenen knoflook versgeperst

2 eetlepels gedroogde oregano

1 eetlepel citroensap

1 eetlepel olijfolie extra vergine

Meng alle ingrediënten in een kommetje. Laat dit minstens 10 minuten staan voor de smaak. Gebruik dit naar believen bij koude en waar gerechten. Bijvoorbeeld bij vis, kip, vlees, groente. Bij salades. Op glutenvrije crackers (bijv. van Pain des Fleurs). Gebruik het als groentedip, lekker met komkommer, wortel, bleekselderij, avocado, paprika en ga zo maar door. Voeg een eetlepel toe op je bord bij stoofgerechten van groentes, peulvruchten, kip.

 

Eet eventueel een stukje appel, wat verse peterselie of sla om je adem te verbeteren. 🙂

Eet smakelijk en de gezonde groeten van Philippine van OMEGA10

 

Delen is gezond 🙂Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin