Een frisse start voor een sterk lichaam en een heldere geest

posted in: Diversen | 0

Heel Nederland heeft afgelopen maand zijn waterstand moeten doorgeven. Ook ik. En dat leverde bij ons dit keer een enorme meevaller op. In 2020 heeft mijn gezin slechts de helft aan water getapt vergeleken bij het jaar daarvoor. Behalve dat dit financieel een leuke meevaller is, is het vooral te danken aan een verfrissend nieuw ritueel waar mijn man en ik al een hele tijd mee bezig zijn. En die we afgelopen jaar weer een tandje hebben opgeschroeft: koud douchen. In deze blog vertel ik je er alles over. Wat de voordelen zijn en hoe je kunt opbouwen naar 2 minuten koud douchen.

 

Cool buiten je comfortzone

Koude training kan elke dag weer een frisse start van de dag zijn. Je moet er wel even voor buiten je comfortzone treden. En dat elke keer weer en elke keer ook een beetje meer. Maar dan krijg je er ook wat voor terug!

Op dit moment douchen we dagelijks in de ochtend 2 minuten alleen koud. Slechts 1x per week wanneer ik mijn haar was (ja ik hoef dat slechts 1x per week omdat mijn hoofdhuid gezond is) douch ik eerst warm en sluit ik kort af met een koude straal.

 

Endorfines & dopamine wie houdt er niet van?

Zelf ben ik eigenlijk redelijk verbaasd dat ik nu inmiddels blijkbaar op een niveau ben beland waarin ik het gewoon echt lekker vind. Zelfs in de winter. Blijkbaar maakt mijn lichaam nu stoffen aan. Zoals endorfines en dopamine waardoor ik me heerlijk voel. Ik vind het zelfs lekker om het wat langer te doen. Dat geeft ook de meeste gezondheidsvoordelen. Wanneer je 2 minuten koud doucht bereik je al de voordelen van koude training. Koud dat wil zeggen met een watertemperatuur van rond de 10 graden tot maximaal 15 graden. Bruin vet maak je namelijk aan bij temperaturen onder de 16 graden.

 

Opbouw naar 2-minuten

Nu raad ik je niet aan om direct op deze manier te starten. Je bouwt zoiets langzaam op. Je begint met alleen koud afdouchen na een warme douche. Eerst je voeten en handen en dan langzaam omhoog werken. Elke week ietsje langer. Langer dan 2 minuten koud douchen is niet nodig maar mag wel. De maximale duur om te trainen is persoonlijk en hangt af van jouw vermogen om weer op te warmen (zonder externe middelen). Ril je erg dan heb je een te intense training gedaan. Een beetje rillen is het resultaat van een goede koudetraining en stimuleert de vorming van bruin vet.

 

Bruin vet voor warmte en gewichtsverlies

Bruin vetweefsel is een van de twee typen vetweefsel van zoogdieren en dus ook de mens. De belangrijkste functie van bruin vetweefsel is het voortbrengen van lichaamswarmte door de verbranding van vetzuren en glucose. Bruin vet dankt zijn naam aan het grote aantal mitochondriën oftewel energiefabriekjes dat deze vetcellen bevatten. Vele malen meer dan de vetcellen in wit vetweefsel, waardoor het bruin van kleur lijkt. Wit vetweefsel werkt voornamelijk als opslagruimte voor vetten.

Het bruine vetweefsel is voorzien van veel haarvaten en is hierdoor goed doorbloed. Deze goede doorbloeding is belangrijk voor de aanvoer van de energie producerende voedingsstoffen glucose en vetzuren. De bloeddoorstroming zorgt bovendien voor de afvoer van de warmte die in het bruine vet geproduceerd wordt. Bij volwassen mensen is bruin vetweefsel vaak vermengd met wit vetweefsel.

Bruin vet kan dus ook een belangrijke rol spelen in de zoektocht naar nieuwe methoden voor gewichtsverlies, omdat gebleken is dat het bruine vet zorgt voor extra energiegebruik door verbranding van vet uit de witte vetcellen.

 

9 gezondheidsvoordelen frisse start

Met een verantwoorde koudetraining als frisse start is er een aantal gezondheidsvoordelen te behalen. De volgende 9 voordelen worden ondersteund door onderzoeksgegevens.

  1. Met milde koudetraining train je het hele cardiovasculaire systeem waardoor de kans op doodsoorzaak nummer 1, hart- en vaatziekte, enorm wordt verkleind;
  2. Koude training heeft een anti-depressieve werking. De volgende bewijzen lijken de hypothese te ondersteunen: Het is bekend dat blootstelling aan koude het sympathische zenuwstelsel activeert en het bloedniveau van beta-endorfine en noradrenaline verhoogt, en ook de synaptische afgifte van noradrenaline in de hersenen verhoogt. Bovendien wordt door de hoge dichtheid van de koude receptoren in de huid verwacht dat een koude douche een overweldigende hoeveelheid elektrische impulsen van de perifere zenuwuiteinden naar de hersenen stuurt, wat kan resulteren in een anti-depressief effect. Onderzoek toonde aan dat een koude hydrotherapie (2-minuten koud water douchen) de depressieve symptomen vrij effectief kan verlichten en lijkt geen merkbare bijwerkingen te hebben of afhankelijkheid te veroorzaken.
  3. De koude hydrotherapie bleek ook een significant pijnstillend effect te hebben.
  4. Koude zorgt ervoor dat je cellen (weer) gevoeliger worden voor insuline; en er zijn gevallen bekend waarin diabetes type 2 patiënten in 10 dagen genezen met koudetraining.
  5. Als je wilt afvallen, is koudetraining met afstand (er is geen betere en snellere manier) de nummer 1 om dit te bereiken. Je energie en metabolisme gaat enorm omhoog en je maakt bruin vet aan;
  6. Je energie en antistress balans verbetert door stimulatie van je hormonen;
  7. Warmteregeling in je lichaam wordt door koudetraining verbeterd. Endocriene organen zoals de hypothalamus worden gestimuleerd. Waardoor je sneller opwarmt wanneer je het koud hebt. En minder last hebt van heftige opvliegers wanneer je in de overgang zit.
  8. Je immuunsysteem wordt verbeterd. Indien de koudetraining intens genoeg is (temperaturen van 16 graden of lager in water) maak je na 30 seconden al meer witte bloedlichaampjes aan. Uit onderzoek blijkt dat je anti-ontstekingsstoffen worden verhoogd;
  9. Mentaal word je helder en krijg je meer focus.

 

Wim Hof Methode

Wil je je koude training uitbreiden met ademhalingsoefeningen en meditatie om nog meer impact uit te oefenen op bijvoorbeeld je autonome zenuwstelsel volg dan de online training van Wim Hof. Via deze link kom je op het onderdeel van hun site waar ook een overzicht staat van de diverse research resultaten en onderzoeken die momenteel plaatsvinden.

 

Buiten baden

Behalve koud douchen kun je natuurlijk ook gaan baden in natuurwater of zwemmen in een buitenbad in de winter. Eén van de voordelen van alle Corona perikelen (ja gek genoeg zijn er ook nog voordelen) is dat er zwembaden zijn die hun buitenbad in de winter hebben geopend. Zo ben ik al een paar keer wezen zwemmen in het Miranda buitenbad in Amsterdam. For good times sake met mijn vriendin waar ik vroeger heel veel mee gezwommen heb. Toen we hoorden dat het Mirandabad ook in de winter open bleef hebben we direct gereserveerd. Voor mij werd het drie kwartier nuchter zwemmen (oftewel op lege maag). Dat was een extra gezonde frisse start van de dag. Daarna in de auto gezellig samen opwarmen voordat ieder weer naar huis reed. Met heerlijk verwarmende gemberthee en warme havermout met appel, gember, kaneel, kardemom en gedroogde abrikozen.

 

2 bonussen:

  1. Verwarmend Ayurvedisch ontbijt: Als bonus zet ik hier een link naar het recept voor je.
  2. De financiële bonus van dagelijks 2 minuten koud douchen. Je waterverbruik halveert erdoor, zo heb ik dus gemerkt op mijn jaarrekening!

 

Mijn volgende blog vertel ik over nog een manier voor een frisse start van de dag. Namelijk met het reinigen van je tong en zo je microbioom oftewel mond- en darmflora te verbeteren. En dat geeft ook een enorme boost aan jouw immuunsysteem en gezondheid!

Delen is gezond 🙂Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin