Feestelijke bubbels boosten buik en brein

Voor de komende feestdagen heb ik een recept voor een alcoholvrije champagne die je buik èn brein voedt. In plaats van je lever[1] belast en je energie laat weglekken. Heel simpel zelf te maken. Het enige dat iets meer moeite vergt is het in huis halen van de water kefir korrels. Je kunt de waterkefirkorrels ook online bestellen.

Wees niet bang voor de hoeveelheid suiker in het recept. Deze worden door de kefirkorrels geconsumeerd en gefermenteerd. Daar houd je die mooie belletjes aan over. Zodat jij een sprankelende alcoholvrije champagne kunt drinken die je buik en brein voedt!

 

Steeds meer wordt duidelijk uit onderzoek dat er een link is tussen ons ‘buikgevoel’  (‘gut feeling’) en de invloed daarvan op ons brein. Hoe we ons voelen heeft veel vaker dan we denken een oorzaak vanuit je darmen. Nu blijkt dat jouw darmbacteriën daar een grote rol bij spelen.  Hoe fijn is het dan om voor de feestdagen te genieten van een drankje dat heerlijk tintelt vol goede probiotica. Maak je direct een goede start voor 2019 met een voornemen om jezelf in alle opzichten beter te voeden.

Ingrediënten

70 gram waterkefir-korrels [2]

70 gram suiker, bijv. kokosbloesemsuiker

2 gedroogde biologische vijgen

Sap van ½ biologische citroen

Weckpot van 1,5lr

Kunststof zeef en plastic lepel

(geen metaal gebruiken i.v.m. reactie)

Bereiding

Vul 1,5lr. weckpot met 1 lr. gefilterd water en roer suiker er door totdat deze oplost. Voeg dan kefir korrels toe en daarna vijgen en citroensap. Sluit de weckpot en laat deze op een lichte plaats 48 u op kamertemperatuur staan, waarbij je 1x per dag alles rustig roert met een plastic lepel. Al vrij snel zie je de mooie kleine bubbeltjes opstijgen van de kefir korrels.

Na 48u zeef je de drank door een plastic zeef en giet deze voorzichtig in mooie flessen met dop of kurk. Deze waterkefir kun je vervolgens in de ijskast op temperatuur brengen en ongeveer een week bewaren.

Verwijder de vijgen uit de zeef (gooi deze weg, de suikers zijn eruit gefermenteerd) en spoel de kefir korrels onder koud water goed af.

Nu kun je het ritueel herhalen waarbij je wel de ingrediënten moet blijven wegen: de kefir groeit en gaat dus toenemen. Wat je over houdt aan kefir korrels, of als je even een pauze wenst, houd je rustig in leven: bewaar deze kefir korrels in de ijskast in een weckpot met water en een beetje suiker om ze in leven te houden. Wel wekelijks suikerwater blijven verversen en korrels afspoelen! Je kunt kefirkorrels natuurlijk ook door- en weggeven.

Extra tips:

– gebruik geen metalen voorwerpen (bijv. zeef en lepel) want daar kan de kefir niet goed tegen.

– stel de kefir niet bloot aan temperaturen onder 0 graden en boven 40 graden.

– gebruik voor het schoonmaken van de weckpot, zeef e.d. geen schoonmaakmiddelen,  maar alleen heet water.

 

Fermentatie verlengen bij obstipatie of verkorten bij diarree

Drink je de waterkefir al nadat de korrels 24 uur gefermenteerd hebben, dan helpt dit bij obstipatie klachten. Op het moment dat je de drank zeeft en in de ijskast bewaart zonder de korrels stopt het fermentatieproces.

Laat je de waterkefir met de kefir korrels erin op kamertemperatuur langer fermenteren dan 48u, bijvoorbeeld 72u dan vertraagt het je darmlediging en helpt dus bij diarree.

Heb je geen obstipatie of diarree klachten laat het dan 48u staan en fermenteren en volg gewoon het recept.

Goed voornemen 2019: voed jezelf in alle opzichten!

Op vele fronten zijn er gezondheidsvoordelen te behalen met dagelijks een portie probiotica!

Eet daarom meer probiotische voeding die je darmbacteriën goed verzorgt en die het juiste zure milieu in je darmen creëert. Dan zorgen je darmbacteriën ook voor jou! Zowel je buik als je brein. En zelfs op vele andere fronten zijn er gezondheidsvoordelen te behalen met dagelijks een portie probiotica. Je immuunsysteem wordt getraind door je darmbacteriën. Dus allerlei aandoeningen waarbij je immuunsysteem een belangrijke rol speelt, kun je hiermee ondersteunen. Maar ook hele andere wellicht onverwachte zaken worden door probiotica verbeterd. Zoals recent is gebleken dat dagelijks een portie probiotica voor de 50+ dames hun botdichtheid verbetert. Je kunt probiotica als supplement toevoegen maar ook in je eten verwerken met probiotische voeding. Dit is bijvoorbeeld:

  • Onverhitte gefermenteerde zuivel dat nog levende culturen bevat zoals Kefir, bioyoghurt, karnemelk, Griekse yoghurt, kwark. Maar let op: op de verpakking moet vermeld staan dat er nog levende bacterieculturen in het product zitten. Vaak worden deze producten in de fabriek gepasteuriseerd en doodt dit alsnog alle gunstige probiotica!
  • Gefermenteerde groente zoals zuurkool en kimchi (Koreaanse gefermenteerde kool), augurken en andere groentes en fruit dat in pekelwater is gelegd (niet in azijn). Wil je zeker weten dat de voeding nog probiotica bevat dan kun je het beste zelf leren fermenteren: http://www.koendewitte.nl/files/cms1/lerenfermenterentips_635937427869970000.pdf
  • Appelazijn, kombucha (een gefermenteerd drankje dat ook een beetje smaakt als alcoholvrije champagne) of bieten kvass (een drankje van gefermenteerde bieten). Je kunt het kopen, maar ook zelf maken. Recepten zijn er meerdere te vinden op internet.
  • Miso als smaakmaker voor gerechten is een kruidenpasta gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Voor door soepen, sauzen, gerechten en zelfs dun gesmeerd op een cracker. Let er bij aanschaf op dat er geen smaakmakers of conserveringsmiddelen aan zijn toegevoegd en dat het de nog levende culturen bevat. Voeg het toe aan je gerecht wanneer het niet meer hoeft te koken om ervoor te zorgen dat er nog zoveel mogelijk probiotica in blijven leven.

 

 

[1]Bij een belaste lever door bijvoorbeeld luchtverontreiniging, schadelijke cosmetica en verzorgingsproducten, medicatie, alcohol en “ik-heb-iets-op-mijn-lever-zorgen” kan deze de oestrogenen niet goed afbreken en blijft er een schadelijk tussenproduct over. Wat zorgt voor hormonale problemen en erger.

 

[2]Kefir korrels kun je online bestellen bij: https://www.kefirshop.eu/nl/waterkefirkorrels-80g.html

Delen is gezond 🙂Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin