Ziek van zitten

Uit recent oZiek_van_zittennderzoek is gebleken dat de hele dag zitten ongelofelijk ongezond voor je is. Een dagje achter je bureau, in de auto of je luie stoel levert schade die je niet eens kunt wegwerken door dagelijks na het werk een uurtje te sporten. De schade van teveel zitten is onomkeerbaar. Er is een oplossing: meer staand aan het werk en functioneel bewegen.

Herken je dat? Heb je net een heerlijke vakantie gehad waarin je lekker veel buiten bent geweest, de hele dag door in meer of mindere mate actief bent geweest en je voelt je helemaal top! Daarna weer een lange autorit naar huis en je komt al bijna kreupel uit je auto. Vervolgens leef je weer tussen de vier muren en zit je het grootste deel van de dag op je gat (niet omdat je niets doet maar omdat je ‘aan het werk’ bent.

 

Langdurig zitten bewezen schadelijk

Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien dat langdurig zitten slecht voor je is. We zouden er zelfs gevoeliger door kunnen worden voor diabetes type 2, hart- en vaatziekten, depressies en borstkanker. De onderzoeker James Levine heeft er uitgebreid onderzoek naar verricht. Hij ontdekte de oorzaak van het onderscheid van dikke en dunne mensen die beiden 1.000 extra calorieën moesten eten voor het onderzoek: de mensen die dikker werden bleken 2 uur langer per dag te zitten. Vervolgens is hij uitgebreid aanvullend onderzoek gaan doen. Nu weet hij dat wanneer je langdurig zit je je vermogen om glucose op te nemen in je cellen beperkt. En dat heeft permanente schadelijke gevolgen. Deze bloedsuikers die niet (kunnen) worden gebruikt worden opgeslagen in je voorraadkast: je vet. De schadelijke gevolgen van teveel zitten zijn al door verschillende onderzoeken bevestigd: je kunt er zelfs vroegtijdig door overlijden.

 

Functioneel bewegen

StabureauOMEGA10Niet alleen doordat we steeds meer zittend werk zijn gaan verrichten bewegen we structureel te weinig. Ook zijn we een steeds ‘comfortabeler’ leven gaan leiden waardoor we steeds minder bewegen: de tuin wordt door de tuinman gedaan, boodschappen halen we met de auto of laten we thuis bezorgen, schoonmaken doet de werkster, koken doen we uit pakjes en zakjes of laten het zelfs thuis bezorgen, we kijken steeds meer naar een beeldscherm vanuit een luie stoel, etc. Door meer functioneel te gaan bewegen (dus wandelend de boodschappen doen, zelf tillen, schoonmaken tuinieren etc. kun je al een enorme winst maken. Als je zittend werk hebt zorg er dan voor dat je van elke 60 minuten er minstens 10 beweegt. Of regel je eigen statafel zoals ik dat heb gedaan.

 

Verklaar je stoel tot vijand

Ik heb al een tijdje geleden – toen ik de resultaten van het onderzoek zag – besloten om het roer om te gooien: als ik achter de computer werk doe ik dat staand. Daarvoor heb ik niet een nieuw bureau aangeschaft of verstelbare tafel maar ik gebruik mijn keukenattributen om van het aanrecht een computertafel te maken (zie foto). Maar je kunt voor zo’n 20€ op een andere manier je eigen statafel maken. Klik je op het woord statafel 20€ dan word je doorgelinkt naar een site met ook uitleg over de goede hoogte enzo. Het blijkt trouwens dat staand vergaderen tot effectievere meetings leidt die korter duren.Statafel 20€

 

De gesprekken met mijn cliënten gaan nog voornamelijk zittend maar ook een wandelconsult behoort tot de opties. Op mijn mobiel zet ik de timer aan om me elke 60minuten eraan te herinneren dat ik even een zonnegroet (een heerlijke Yoga flow) moet maken. Of de 7 minuten durende huis-tuin-en keuken training van de app 7Minutes. Ik neem geen liften meer (ja ook bij mijn schoonmoeder die op de 7e etage woont). Ik mopper niet meer wanneer ik de tuin doe of de badkamer een grote beurt geef. Want ik beweeg functioneel!!!

Ziek van zitten? Mij niet gezien!

 

 

 

Delen is gezond :-)Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn